Dagens pass - En inspiration från Peter

Idag tog jag en tur på Yrroll barbacka. Blev därför också påmind om varför ja inte gör de särskitl ofta. Jädra benrangel han är, sedan blir de ju inte bättre av att ja ocksån är ett benrangel ;)

Pi åkte vi därimot till Insjön med. Hade lita markarbete/hoppning. Började med att värma upp med lite bommar och förhöjda bommar. Först bara att hitta bra distanser och sen hade jag två bommar där ja gick på 4a och 8a galoppsprång. :) Sedan gorde jag en övning som var med när ja red på peter erikson clinicen. Då är det två förhöjda bommar/små hinder med ca 2½ m mellan och sedan ca 2½-3 meter till ett hinder som man höjer allt eftersom till den höjden man tävlar på. Det är en spänst övning ja tycker är väldigt bra. Man travar in och hästen ska få sköta hela jobbet själv så du som ryttare ska bara sitta där! till Pi som är C-ponny höjde vi upp räcket till 1.20 och hon klarade det väldigt lätt! På clinicen så hade storhästarna svårt att klara det på 1.30 (dock inte Yrroll som hoppa de lätt) ;) När vi hoppat det tills vi kommit upp på 1.20 (blev kanske 5 gånger totalt) Så hoppade jag vattenmatta som skulle föreställe en vattengrav.  en lång blå pressänning och så en bom på 20 cm framför bara. Sedan avsluta jag med att bygga ihop travövningen till en oxer som vi la på ca 110. Och Det tog Pi väldigt lätt så valde att avsluta där när hon vart så fin! :) Red föresten på pessoabettet idag och de kändes jäkligt bra alltså! Kunde ta en förhållning istället för att hålla på och dra och kämpa med henne sega reaktioner. Red även utan sporrar men kunde endå lätt reglera henne.


Kommentarer
Postat av: jenny

Haha ja det där med spinkiga hästar.. en av mina är lite kraftigare och så himmla skön att rida barbacka på, sedan så började jag rida min kompis häst och tänkte en varm sommardag att det skulle vara härligt att rida barbacka, kan ju säga att jag hade skavsår ett bra tag efter det, spinkig liten pålle =)

2009-08-24 @ 18:03:43
URL: http://jbostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0