Min nya häst - Svar på tal

Valack, född 2001 går 140 med nollor och segrar, kommer nästa vecka.

Hahah nejnej tyvärr inte!  Men det där är ungefär den optimala hästen för mig! Den hade vart perfekt för mig! Men vad tror ni egentligen att en sådan häst kostar? vissa verkar tror att de går för 50 000. Men nej, tyvärr är det inte så! Du får betala mellan 150 och 300 000 för en unghäst som gått 1.20-1.30. Ni kan ju gå in på tex hastnet.se och kolla priser själva.

Fått en hel del kommentarer om ska du ha en häst för 200 000?!?!?!, Hur ska ni ha råd med en sån dyr häst, du som klagar att ni har dåligt ekonomi?. Till att börja med, jag har aldrig sagt att vi har dålig ekonomi?! Jag har gett bra tips för att få ned kostnaderna i denna dyra sport. Mina föräldrar sitter inte i någon chefs position men jag har aldrig sagt att vi har det dåligt? Dom flesta som ser oss tror att jag är väldigt bortskämmd eftersom att jag ser ganska bra ut utåt, har fina kläder och kanske inte dom billigaste, Jag har hästar som jag skulle få för runt 100-200 000 för. Men det är jag själv som fått kämpat och utbilda dem! Sedan är det en fråga om att prioritera, som min mamma brukar säga. För det andra men snälla, vafan tror ni att en häst kostar som tävlar på lägst nationell 1.40 nivå?

Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en dyr häst. Inte ens en häst för regional nivå! Jag har haft turen att lyckas ta mina hästar dit själv! Men jag har kämpat arslet av mig mängder med gånger och han vart nära att ge upp! Har haft mina hästar ute på annons men sedan insett att det är den här vägen man kanske måste ta för att lyckas! Det var någon som nyligen sa till mig att jag verkligen fått lärt mig rida den hårda vägen! 

Den här gången, nu när jag ska köpa mig en till storhäst så vill jag ha en väl utbildad. Den ska redan vara färsk på den nivån jag vill tävla!  Jag vill inte börja om igen! Dens lägsta nivå ska vara där Yrroll är idag. När jag pratade med Louise Haaga för någon dag sedan om hästar så hade hon några som  gick 1.30. Men hon sa att dom inte är tillräckligt bra för mig.

Men sen är det så i den här sporten, att det är såå mycket avundsjuka och skitsnack! (Läs bla dennes blogg: www.bellablondiiiiiee.blogg.se) Bara för att man köper en häst som är välutbildad så ses man som bortskämd och allt var det nu är. Folk bygger upp ett sorts "Hat" mot en och anser att man inte är värd en så pass bra häst. 200 000 är tyvärr inte mycket för en häst i dagens läge, tyvärr..

Kommentarer
Postat av: jacqueline dinewald

Jag tror jag skrivit till dig förut, men jag är precis som dig och har fått lära mig den hårdavägen, jag har också slitit och kämpat med min hästar och nu när jag gått över på storhäst så skaffade jag mig en som var färdigutbildad och som har vinster och placeringar upp till 150.

Den är 17år så vi behövde kansek inte betala allt så mycket för den, men eftersom den aldrig haft skador eller problem så har den minst två år kvar på banan i alla fall!

Va kul det lät allt det där med pether markne och lousie.

Har alltid velat träna för honom!

Lycka till med nya hästen!

2009-08-05 @ 19:00:21
URL: http://charente.blogg.se/
Postat av: sofi

Trist att du får tråkiga kommentarer. Låter som om du kämpar väl och kommit dit du är med egen kraft.

Håller med om att det finns mycket avundsjuka inom ridsporten. Men så blir det lätt när det är en sport som till stor del styrs av pengar. Man brukar ofta säga att ridsporten är jämlik att män och kvinnor tävlar på lika villkor. Men jag skulle nog hellre vilja säga att ridsporten är orättvis, då ryttare kan tävla i samma klasser med olika förutsättningar beroende på vilka hästar de har.



2009-08-05 @ 23:42:22
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: Evelina

Helt rätt skrivet där.. Det är jätte tråkigt när folk beter sig sådär.. Det är klart att alla blir avensjuka, men så länge man kämpar på och vill så vet man aldrig var man kommer :) Och , bara för att man kanske inte själv har råd att köpa den där svin dyra hästen, så ska man inte söka anledningar att klanka ner på dom som faktiskt har RIKTIGT fina hästar :)



Kämpa på tjejen du kommer komma långt ;)

2009-08-06 @ 00:51:21
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Greta

Jag har också gått den "hårda vägen", lite tråkigt kanske när man rider ponny eftersom när det börjar gå bra så har man blivit för stor. Jag tror faktiskt att man lär sig så mycket mer när man får kämpa lite istället för att bara få färdiga svår klass hästar. Men jag känner exakt som du! Nästa häst jag köper ska vara utbildad och tävlad i höga klasser!

2009-08-06 @ 18:19:46
URL: http://tallgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0