Extriör in my asssss

Det är väldigt många hästbloggar som på sistondet skrivit om vad en hopphäst ska ha eller vad man ska titta/tänka på när man ska köpa häst. Och den ständiga rubriken är extriören. Den ska ha korrekt benställning hit och dit, bra ställd och blablabla, skitsnack säger jag! Visst ska du upp och rida pǻ elitnivå på den hästen. Är en plats i landslaget målet och du köper en häst som ännu inte presterat, jovisst då ska ju helt klart fokusera en del på extriören. Det ger ju hästen en bra förutsättning att lyckas. Men inte fan behöver hästen vara korrektbygd om du bara ska hoppa runt på max 1.30. En häst med hjärta och vilja går lätt 1.40 och en ponny går lätt på SM nivå..
Så extriör in my ass!

Ingen utav mina hästar har väl en bra extriör egentligen, Min b-Ponny har världens svank och utåt ställda bakhovar(ser ut som en anka) Pi har världens längsta bakben och största rumpa + världens kortaste framben. Yrroll ser ut att vara allt annat än en hopphäst. Yrroll är den absolut fulaste av mina hästar men ändå den bästa. Louise Haaga, Pether Markne och Ulf Johansson är mycket säkra på att den här hästen kan gå mycket högre klasser.

För mig är psyket, kapaciteten och viljan den viktiga, sedan hur hästen ser ut spelar mig ingen roll. Man vinner inte på att rida den finaste hästen. Så är det bara!

Sedan finns det andra faktorer som kan göra att en häst med VÄLDIGT dålig extriör kan skadas av att gå de klasse man har som mål.

Men har du inte målen att rida SM så kan du nog skita fullständigt i extriören! Tycker det bara är pinsamt när folk snackar om extriör hit och dit när dom inte är några ryttare på lägst nationell nivå.

Skriv vad ni tycket, både om mina åsikter och vad ni tänker på när ni ska köpa häst.



Kommentarer
Postat av: Malin

Det handlar mycket om hållbarhet också. En häst som ser korrekt ut håller längre för alla sorters ridning än vad den dåligt byggda hästen gör. Vilken kan vara viktigt när man köper häst oavsett ändamål. Jag tycker också att man borde se till hästen, är den tung och är byggd i nerförsbacke är det optimala inte att hoppa på den, TROTTS att den har ett hjärta av guld och stället upp ändå upp till 130 klasser. Och då är vi tillbaka till hållbarheten. Det är viktigt att vi mer och mer tittar till hur hästarna extriört ser ut, för att kunna avla fram hållbarare hästare (halvblod framför allt) eftersom dessa är väldigt skade drabbade med benbitar osv. Sunt förnuft! Det är en självklarhet enligt mig att kolla extriört och också vad man har för ändamål, om inte, för hästens välbefinnande under många år framåt. Detta var vad JAG tycker, med en viss överdrivning.

2009-09-11 @ 15:29:16
Postat av: Malin

Och jag måste bara tilllägga,vi har hårda ramar runt avels hingstarna. Många tas ur avel omedelbart för att de har en viss avvikelse. Men, vad gör vi? vi avlar på ston som gått sönder, ston som inte funkar. Ston som helt enkelt inte funkar till något annat. Jag säger inte att alla gör det, men väldigt många ute i landet tänker sådär. och våra hästar kommer känsligare och känsligare för all sorts påfrestning. till slut kan kom inte just bara få vara hästar, för att skaderisken är för hög. Alla vill avla fram en worldcup häst, till vilken nytta? Ridsportförbundet gjorde en granskning att medelryttaren i sverige rider lokalt och regenalt. Inte högre. Detta visar bara på vilken okunskap många hästmänniskor har.

2009-09-11 @ 15:35:18
Postat av: Gabriella

håller med dig fullständigt, visst det handlar ju även om hållbarhet, men som sagt ska du inte ha en plats i världseliten så spelar det ju inte så stor roll om den har mycket vilja och stort hjärta!

Jag letar ju häst nu och jag bryr mig inte särskilt mycket om exteriören haha!

Bra skrivet! :)

2009-09-11 @ 17:10:21
URL: http://gabriellabramstedt.blogg.se/
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

håller med helt och hållet.

2009-09-11 @ 19:30:01
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Hanna

Exteriören tittar jag på för hållbarhetens skull. Mitt sto jag har nu är byggd lite för mycket i nedförsbacke = svårare att få henne på bakdelen, kan bli så att hon får för mycket vikt på frambenen och kommer kanske att få problem där framöver.



Annars är det ju smart att titta på exteriören för ridbarhetens skull, har hästen svanhals och 3 m lång rygg kommer det troligen bli väldigt jobbigt att rida ihop den och få den att arbeta i rätt form.



Eftersom vi är intresserad av avel också så vill man ju ha ett någorlunda korrekt sto.



Hästens inställning är viktigast för mig. Exteriören tittar jag på för hållbarhet, ridbarhet och ev. avelsynpunkt. För det är ju så att du kan ha den "perfekt" ihopbyggda hästen, men vill den inte hoppa så har du ju ingenting för det! :)

2009-09-11 @ 23:40:01
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Håller med dig! Ingen av mina hästar är särskilt korrekt byggda, ponnyn e svankryggig och överbyggd rumpa och slänger med frambenen hit och dit! Hästen slänger ännu mer med frambenen.:P Nu är inte jag den som satsar uppåt 1.30 men nog skulle båda kunna gå runt 1.10! Jag tycker precis som du att viljan och psyket är viktigast!

2009-09-12 @ 18:12:57
URL: http://trolllungen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Självklart är inte exteriören A och O, men det handlar om hållbarhet också.. Självklart skall hästen ha hjärtat och hjärnan på rätt ställe, men är det värt att hästen pajar vid 10 års ålder p.g.a. framskjutna knän eller hovbensrotation?

Nästa gång jag letar häst kommer jag vara lite nogrannare med exteriören, min Anton är ju både inåttåad fram och utåttåad bak :) Vill ju inte att han skall gå sönder i förtid för att han landar med roterande hovar? Jag vet inte, bara lite tankar som flög förbi i min skalle :)

Jag satte från början exteriören sist på min lista, men jag fick en kommentar om det som fick mig på lite andra tankar och värdera annorlunda.

2009-09-12 @ 22:05:55
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Just det, jag kom av mig lite ;)

Vad jag menar med exteriören som första plats på listan är även den första anblicken av hästen, man kollar ju igenom ben, rygg och muskulatur innan man rider den. Hästen kanske har en galla på något ben som du undrar över, men som du inte sett förrän den kommer till dig. Jag tycker i varje fall att det är noga att göra en liten "check" av hästen vid första anblick :)

2009-09-12 @ 22:08:03
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: johanna

viket jävla proffs du ska låta som då:O vet att du inte tål kretik men när du skriver som du gör så får du allt tåla lite..

2009-09-13 @ 15:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0