Bettdjungel

Skrev ju att jag beställt hem lite nya bett som ni kan se här .

Skulle gärna vilja att ni lämnande en kommentar om vad ni har för erfarenheter m.m. av dem. Eller vad som annars kan passa Yrroll. Raka bett är inget alternativ då varken Yrroll går bra på dem eller jag gillar att rida på dem. Han är en väldigt stor, tung och lång häst. Inte så mycket framåtbjudning mellan hinder (dock före och efter) han är framtung och blir på det viset stark eftersom han hänger sig på bettet. Samtidigt är han väldigt känslig i munnen. Han kan tex inte gå på vanligt pelham, då det blir alldeles för skarpt. Bara man skrittar på långa tyglar ställer han sig på bakbenen. Syftet med bettet är att han ska bli lättare i munnen och komma upp mer med nacken samtidigt som det inte blir för skarpt så han blir off. Bettet ska främst användas vid hoppning.

Självklart rider jag hela tiden dressyr för att få honom dit jag vill. Men att rida honom på det sättet han är med tränsbett ger mer skada än om jag kan få han gå mer rätt på ett lite skarpare bett.

De betten jag har hemma nu:
Tvådelat - Använder vid dressyr
tvådelat pessoa - Provat men är inget alternativ för mig eller för honom.
Rakt pelham med gummi - Alldeles för skarpt
Baby pelham, rakt med tungfrihet - Har funkat bra framt tills typ April, jag ogillar raka bett så behöver byta ut det.
Gag - Går han helt okej på, men blir ändå lite väl lång.

Har även ett ägg-bett men det är för stort så kan inte rida med de.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

När du beskriver honom är det så jäkla likt min Lara förutom att hon är galen mellan hindrena..

Rider henne på "magic" bettet från pessoa, det funkar helt ok men inte super, hon biter sig fast lite i det :/

är skitsvårt och jag letar också för fullt :(

2010-06-18 @ 12:15:50
URL: http://gabriellabramstedt.blogg.se/
Postat av: ulrika

Lite samma problem som med samira. Nu känns det ju som jag hittat rätt iaf! Tredelat Kimblewickbett. Det är inte mycket hävstång på det som på ett pelham och då känns det som hästen inte bli lika nertryckt. Jag tycker tex pelham mer är till hästar som inte är framtung utan snarare lite uppåt, tryck på nacken tycker jag att hästar borde bli mer framtung av.

Samira gillar ju inte heller raka. Dock har jag hört att man inte ska ha delade starkare bett men vad ska man göra? Fast tvådelat är verkligen inte bra! Det åker upp i gommen.

Men det jag köpt åt samira funkar iaf jättebra än så länge! Inte för skarpt, jag vill kunna ta i henne utan att hon kör upp huvudet. Det känns som hon kommer upp lite mer i nacken av trycket under hakan av kedjan.



Bettet finn iaf här: http://www.hastshopen.se/product.html/tredelat-kimblewickbett?category_id=177

Dock är det dyrare där än om man säger till på aubiose att dom ska ta hem det, där kosta det bara 395kr ist för 480+frakt.



Haha nu blev det lång här:P

2010-06-18 @ 19:57:21
URL: http://ulrikaasplund.blogg.se/
Postat av: Hanna (med Findy från sundby)

kul att det går så bra för dig!!



ett bettips: testa sprengers tvåringsbett (tror det är tredelat). jag red en stor (184) o lite framtung häst innan som lätt blev låg o "krullade ihop sig" med alla bett jag testade. min tränare lånade mig då det bettet o det blev totalförändring! alla okunniga tror att det ska fungera precis som ett vanligt pessoa (ellet tvåringspessoa) och ska jämt besserwissa sig över detta. och på okänsliga hästar som kan ha vad som helst i munnen utan o reagera annorlunda kan det ju stämma^^... jag trodde själv inte att det var någon skillnad förräns jag testade det. använde det endast till hoppning och han blev superlätt fram och väldigt lydig både framåt och tillbaka. ett klart favoritbett till större, lite långa o framtunga hästar som bara lägger vikten på o drar. man kan rida antingen med dubbla tyglar eller med enkla, RGB hade det på Mckinley.



och som sagt. lyssna inte på dom som säger att det är preciiis som ett pessoa. antingen kan dom inte rida med olika bett eller så är deras hästar totalt okänsliga i munnen, vem vet.



Lycka till med hästarna, kommer kolla in här lite o se hur det går!

2010-06-19 @ 17:14:08
Postat av: Anonym

http://www.sprenger.de/send_file.php/material/1-HS-Trensen-09-11-54_72dpi_web.pdf



(sidan 13)



utseendemässigt ser det ut som pessoat precis ovan, men det övre små ringarna är vridna utåt så bettet får ett annat läge i hästens mun än med pessoan.



/Hanna

2010-06-19 @ 17:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0