Hur jag äter inför, under och efter tävling

En tjej mailade mig då hon gör en undersökning om hur sverige eliten inom ridsport äter före, under och efter tävling. Många av er vet nog kanske inte att jag har rejäla tävlingsnerver och det kanske är fler som känner som jag och då börjat ge upp sin tävlingskarriär pga av nerver som härjar. Så jag tänkte att jag skulle visa mitt svar för er:

Jag går verkligen inte efter någon speciell diet eller liknande fram till tävling utan försöker alltid äta 5 mål om dagen. Dock slinker det ofta ner väääldigt mycket godis och läsk.

Dagen innan tävling så brukar vi tänka på att göra en lite mer ordentlig midddag som jag verkligen tycker om så jag äter väldigt mycket och samlar på mig energi till tävlingsdagen. Middagen brukar bestå av tex tacos, spagetti och köttfärsås, pasta m.m. Äter väldigt mycket sallad till också. Jag är väldigt dålig på att dricka vanligt kranvatten men dricker ca ½ liter bubbelvatten om dagen.

På själva tävlingsdagen brukar jag vara väldigt nervös och har ofta otroligt svårt att få i mig något i huvudtaget , Om jag äter då så är det ofta kaffe och en halv macka. Allra värst är det om det är långt att åka eller om jag startar bland de första klasserna och på så vis måste åka och gå upp väldigt tidigt. Får jag i mig något skiter jag ja ut det lika fort eller kanske till och med spyr;) Det är därför vi tänker på att få i mig mycket mat dagen och kvällen innan tävling. Har jag god tid på mig på morgonen brukar nervositeten avta och jag försöker då tänka på att äta något jag gillar. Tex, En kopp kaffe med mjölk i, äggröra och mackor.

När jag ridit första starten brukar matlusten komma tillbaka och då har vi ofta med oss mackor och något enklare som jag äter eller så köper vi korv eller toast på tävlingsplatsen, drickan består tyvärr ofta av coca cola. Det är typ sådant som jag får i mig, den riktiga matlusten brukar inte komma tillbaka fören 2-3 dagar efter tävlingen. Vilket inte är så bra när jag ibland tävlar varje helg. :P

Hoppas du fick svar på det mesta. Som du märker har jag väldigt svårt för att äta i samband med tävling men det är något jag jobbar med och det blir bättre och bättre.



Kommentarer
Postat av: Linn Skjetne

SV: Jaaa, gärna sambo med dig! Vilken verksamhet det hade kunnat bli :D

2010-03-03 @ 17:00:00
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

SV: Jaaa, gärna sambo med dig! Vilken verksamhet det hade kunnat bli :D

2010-03-03 @ 17:00:01
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Emelie Nordström tränings- tävlings blogg mm

sv; antagligen är jag lika oteknisk som du;) haha, men jag ska försöka:)

aha okej, Globen är också ett härligt ställe :D

2010-03-03 @ 17:29:55
URL: http://emeelien.blogg.se/
Postat av: Julia

Hej! Fin blogg :) Skulle du vilja länka mig om jag länkar dig?^^, /Julia

2010-03-03 @ 17:51:51
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: annie

det är så svårt att äta under en tävlingsdag!!

2010-03-03 @ 18:20:24
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0