Motgång ger medgång

Har tänkt på det.. Hur många som säger "vilket kap" du gjort när man köpt en häst för lite pengar och som man sedan lyckas ta upp på en högre nivå. Det låter ofta som att man har haft tur att att hitta en häst med mycket kapacitet och att det inte är något jobb alls bakom resultaten. Jag tycker istället man kanske borde säga "vad duktig du är som har lyckats få fram hästens bästa sidor" eller något liknande. Tänka ett steg längre och inte bara ta förgivet.

Berättade ju att alla hästar typ bara "ramlat" över mig. Jag hade nog inte haft någon häst om det inte var för att dom just "ramlat" över mig. Framföralt så var det inga fina hästar jag köpte. en av de sparades bak, bets fram och kasta av på mitten, en var ett litet ungponnyrangel som var stel som en planka och kunde bara springa fort och den sista var en alldeles förstor lång, seg, omusklad älg. Jag har fått allt annat än de bästa förutsättningarna för att snabbt få bra resultat. Jag har fått jobbat riktigt hårt med allihop! Jag har aldrig vart den som fick åka runt och provrida en massa hästar och välja den som passade mig bäst. Utan här är det talan om att helt enkelt få göra det bästa av situationen och skapa ett band med hästen. Tycker det är alldeles för många som säger "hästen är inte min typ" Eller "vi passar inte ihop" och sedan säljer hästen av just den anledningen. Visst kan det hända att man verkligen inte funkar ihop, precis  som det är med människor. Men tror det mer handlar om att ryttaren inte klarar av hästen annars. Visst det är klart att man vill välja det som ger en bäst förutsättningar. Men hela grejen med hästsport handlar väl om att man ska kunna skapa ett band med hästen trots att man är helt olika?

Jag tycker ändå jag borde vara stolt över mig sjäv. Jag tycker mina hästar är någorlunda fina och jag har helt okej resultat tillsammans med dem. Även om jag haft riktigt dåligt självförtroende MÅNGA och långa stunder tror jag att den här erfarenheten har gett mig mycket och att man på det här sättet kanske vinner i längden?

Just nu är ju en ny häst på talan och jag vet seriöst inte vad jag ska leta efter. Jag vill gärna att någon häst bara ska ramla över mig igen. Eller ska jag behöva välja den som förtillfället känns som den ska passa mig bäst? Kommer jag ha råd och "tur" att få någon häst som kan gå lite större klasser i framtiden?

Vet inte vart jag vill komma med det här inlägget. Men jag vill bara säga till alla mina läsare som kanske har eller har haft en dålig period med sin häst att bara kämpa på, framgång kommer inte av sig själv. Oavsett om det handlar om tävlingsresultat eller kemin mellan häst och männniska.

Kommentarer
Postat av: jennifer

Jag tycker också det handlar om att man ska skapa ett band mellan häst och ryttare, men jag tror också att eftersom hästar är individer precis som människor, så passar inte vissa ihop helt enkelt.

2010-05-06 @ 19:00:44
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: caroline

SV: nej tävlar inte internationellt har nog bestämt mig för antares loggan:)

2010-05-06 @ 19:35:59
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Gabriella

samma sak för mig.. eller ja.. Lara hittade jag ju själv men väldigt billigt, just nu känns allting väldigt jobbigt och det var länge sen det verkligen kändes riktigt bra, men precis som du skrev så får jag jobba mig ur det hela!

2010-05-06 @ 20:36:35
URL: http://gabriellabramstedt.blogg.se/
Postat av: ebba

You got skills snarare än tur liksom! :p :D

2010-05-06 @ 21:06:24
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Håller helt med dig i inlägget, och det är riktigt bra jobbat av dig med dina hästar -Som du säger så finns det inte många som har tålamodet att SJÄLV skapa sin framgång, utan de flesta vill ha det serverat på silverfat.



Läste en väldigt intressant sak på kylskapetstankar.blogg.se, att vi i sverige köper hästar som får oss att se bra ut på direkten medans dem i belgien köpte hästar som hade den kapacitet ryttaren letade efter -och lärde sig sedan att rida den så som den krävde. Det är ju precis så som det borde vara om man verkligen vill bli duktig och framgångsrik på hästar! :)

2010-05-06 @ 23:16:32
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Malin

Kloka ord :) Du är jätte duktig och ska absolut vara stolt över dig själv :D

2010-05-07 @ 00:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0