Ett stycke Pideli-Pi

Riktigt fin liten tjen, dock inte några utav våra bästa rundor utan det var den ANDRA träningen på hela året. Så minst sagt är vi lite gröna just nu. Lite mer träning sedan ska hon nog få gå lite större klasser.
Har suttit och kikat runt på ponnyer runt 90-150.000 som funnits på hastnet. Liknande prisklass som Pi, samma meriter och liknande åldrar. Men det är få ponnyer som hoppar spektakulärt och har "DET" Jag är iförsig väldigt partisk också, men jag har en radda med ponnyer som ser ut att vara så "tråkiga". Jag tycker ju självklart att min ponny är bäst och finast i hela världen, det tycker väl alla om sin bäbis? Men Pi rör sig fint, har attityd, tar för sig, hoppar med väldigt fin teknik till skillnad mot många ponnyer som hoppar som typiska ponnyer, hoppar igenom kroppen och har förstått hur man tar sig an ett hinder! Hon har fin extriör även om hon är något lång i kroppen, väl ansatt hals med mycket muskler och nacke och fint huvud både utanför och innanför pannbenet. Stor och fin galopp som går att reglera och inte alls så där studsig och kantig galopp som jag ser många har.
Den enda nackdelen jag kan hitta med hennes hoppning om man nu ska se detaljer är att eftersom hon är så rädd om sig och har så fin teknik hoppar hon gärna högt över hindrena och blir liiiite för länge i luften(detta är alltså delajer som kanske rör sig i MSVA klasser och om man vill rida mästerskap). Får man henne att vara "snabbare" över så kommer hon ha ännu lättare för de största klasserna.
Men nu ska ju även ryttaren ha rutinen och den tekniska förmågan att inverka på ponnyn på den nivån. För att komma in på annat: Många tror att det bara krävs en spänstig ponny som ska kunna hoppa högt. Men över LA så krävs det att ryttaren faktiskt kan inverka och ta snabba beslut för att inte förstöra för hästen. Man måste kunna känna när man har tillräckligt "tryck" i galoppen, INTE bara öka den som många tror. Utan sätta ihop den och få en aktiv bak och behålla "gummisnodden" i hästen. Något som JAG själv tycker att JAG har svårt med, både på stor och liten. Man måste kunna se distanser och kanske välja "2a distansen" istället. Är det en linje eller en kombination måste man kunna avgöra hur man ska rida nästa galoppsprång efter hur man kom in på första hindret. Vill ni få lite inspiration i ridningen tycker jag ni kan titta på Danai Doverholt och Amanda Gullström.
Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Matilda

Ser jättefint ut! :)

2011-06-29 @ 21:44:25
URL: http://pafyrahovar.blogg.se/
Postat av: Katja - en talangs blogg

Det är bra, man ska tycka om sin ponny! :)

2011-07-01 @ 08:58:40
URL: http://katjas.bloggplatsen.se/
Postat av: Patricia

Hej nu har jag äntligen gått med på att lotta ut två designer!



Va med och tävla om en helt ny design där du får va med och bestämma allt. Reglerna är enkla, det kommer bli två vinnare och tävlingen avslutas den 1 augusti..



Det kan du ju inte bara missa! KRAM :D

2011-07-04 @ 16:36:35
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Ella

snälla kan du inte kommentera vad du tycker om min blogg? :D skulle batyda mycket för mig !

2011-07-18 @ 22:43:20
URL: http://thatismee.blogg.se/
Postat av: fo

Hey, väldigt trevlig blogg & fina hästar! :)

Kom gärna in en sväng till min blogg. Där ni får läsa om min unghästs utveckling och framgångar mot toppen. Kanske följa varandra bloglovin elr länka varandra? :)

Kramar fo

2011-07-19 @ 20:06:35
URL: http://feliciaorrstenius.blogg.se/
Postat av: sonntags, en hästblogg

så söt bild

2011-08-02 @ 20:06:44
URL: http://sonntags.blogg.se/
Postat av: Jossan- Ljusdalsryttare

hej, vill ni/du göra ett bloglovin byte med oss??

2011-08-06 @ 11:48:26
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se/
Postat av: fo

Hej, super fin blogg verkligen! :)

Nu tar jag tag i bloggandet på riktigt, så hoppas ni dyker upp här! Följ via bloglovin elr länka varann. kram fo :)

2011-08-07 @ 17:20:55
URL: http://feliciaorrstenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0