Bronsmedaljös i JDM men oturen har inte vänt

Tävlade Yrrisen idag. 1.20 och 1.30. Fick ett fucking tiddsfel i 1.20 som var JDM för dalarna. 78, 7 hade jag. Maxtiden var 78!!!! Och det var dessutom flagg och ingen automatisk start och mål! jävligt dåligt på den här nivån tycker jag. Men men så var det med den saken. Tur hade jag iaf att en hel del andra hade massor med fel. Så fick en 6e placering i klassen och fick brons i DM! :) Själva ritten var en skandal. Var så nervös så var i botten på säkert hälften av hindren. hahaha!
som sagt så har jag ju en hel del otur det här året. Hade bla startnummer 1 i båda klasserna.

I 1.30 fick hästen ett ryck och gjorde samma sak som hade gjorde på samma ställe och samma bana för ett år sedan.. mitt på banan ställer han sig på bakbenen så vi nästan slår över. Det är liksom inte ens i en anridning utan jag bara ställde mig upp och längde galoppen lite då ja kände att ryggen börja kröka, sedan en tvätnit upp i luften. Jag gjorde, det jag anser är helt rätt i ett sådant fall, så att jag rappa till honom hårt på rumpan typ 4a gånger. För när hästen gör sådant kan det vara på liv och död. Det är HELT FEL att ställa sig upp helt plötsligt, utan att man ens blir rädd för något. Dessutom höll han på ett tag så jag bråkade imot och piskade till honom! Han måste veta att det där är helt fel. Vilket dock dommaren inte verkade tycka. För han valde att avbryta min ritt. Antagligen hade han hellre sett mig ligga under min häst krossad för att jag inte straffat honom så han inte förstod att de han gjorde var helt fel genom att piska honom när han står på banbenen och gör caprioller. Som sagt det här är ett fel i hästen beetende och den måste lära sig vad som är rätt och fel. annars kan det hända mycket allvarliga olyckor.

Vad tycker ni. Hade dommaren rätt, eller hade jag rätt genom att straffa min häst och beskydda både honom och mig från vad kanske kan bli en döds olycka i framtiden? Jag tycker jag agerade helt korrekt!

Kommentarer
Postat av: Marre

Helt rätt! :)

2009-08-09 @ 17:52:36
URL: http://prima.blogg.se/
Postat av: Marre

*Av dig såklart ;P

2009-08-09 @ 17:56:25
Postat av: Evelina

Jag tycker du gjorde helt rätt. Just av den där anledningen har jag avvaktat att starta min häst som har haft allt för mycket egen vilja.. Nu har vi kommit förbi det på träningarna, men jag är som ändå rädd att tävla ,för börjar han bråka MÅSTE jag kunna ta igenom det, och vill inte riskera att dommaren skulle avbryta ritten :/



Men men . . .



Helt rätt av dig i alla fall..

2009-08-09 @ 18:04:09
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hehe jo precis, nu när det har lossnat på tävling har jag tänkt ge mig ut direkt det passar =)

Och prova mig fram och se hur han reagerar , för bråkar han är han inte alls rolig men jag hoppas den tiden är helt förbi, det vore verkligen skönt :)



Jaa, det är inte roligt, särskillt när man inte vet orsaken till det heller :/

2009-08-09 @ 18:34:07
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag tycker att det var rätt gjort av dig...

2009-08-09 @ 18:49:30
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Håller med dig helt o fullt! :) Domaren borde hellre kanske ha sagt till dig å ta de lugnt med spöt istället för å utesluta dig..



Har vart med om å stegra o gå över så jag vet hur det känns.. inte kul!

2009-08-09 @ 19:25:57
URL: http://trolllungen.blogg.se/
Postat av: Hanna

Glömde ju... Jättebra och läsvärd blogg! Ska fortsätta läsa!!

2009-08-09 @ 19:38:08
URL: http://trolllungen.blogg.se/
Postat av: Rebecca

ah ok :) tyvärr stiger ju priset en hel del då.

Du kan få köpa min femåring ;) haha fast hon har iofs inte gjort ngt, men hoppa kan hon :D



hms.. ja har faktiskt fått ridförbud från min tränare på min nu. ligger nämligen i tvist om att lämna tillbaka hästen till säljaren då det kommit fram så mkt skit om hästen och jag har betalt dyra pengar för den. :( tråkigt att folk ska ljuga när dom säljer :(



apprå på domaren så vet jag ju själv hur det är att sitta i samma sits.. dock lägger jag på spöt en gång faktiskt på tävling. fast däremot trycker jag till med sporrarna rejält flera ggr.

Detta låter kanske helt sjukt men varför jag gör det är för att just... domaren ser inte det på samma sätt men jag kan fortfarande ge bestraffning.

Jag vill inte riskera att bli avstängd eller dylikt :P så det är ett tips om den gör så igen o du vill fula dig lite ;) haha

2009-08-09 @ 19:43:08
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: Linda

helt rätt av dig...den hästen behöver veta vad som är rätt och fel annars kan de bli helt galen!

2009-08-09 @ 19:44:33
Postat av: Anna

jag tycker du gjorde helt rätt :)

2009-08-09 @ 20:26:59
URL: http://aanniiiss.blogg.se/
Postat av: Ida

Min ena häst gjorde samma sak, fast på framhoppningen, i helgen, plus att han nästan rammade ner massor publik när han landade, jag rättade honom med två rapp på halsen (inte ens hårt, hade ett "dåligt" spö), och en tjej bakom mig säger "men nu får det fan räcka". Om hästen är en fara för sig själv, ryttaren och publik, ska man ha rätt att korrigera den. Så alltså tycker jag du gjorde rätt!

2009-08-09 @ 20:55:42
URL: http://inhast.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tyckte det var helt rätt av dig! Undrar hur domaren hade reagerat i din situation?

2009-08-09 @ 21:07:21
URL: http://jassiemary.blogg.se/
Postat av: Lina Renström

Helt rätt av dig! Men jag vet att många dommare tycker att man inte ska bestraffa en häst genom att piska på rumpan utan på bogen. Men helt rätt av dig iaf!

Jag hittade din blogg nyss och såg att du och jag hade nästanm samma blogg namn :P Min blogg är helt ny så det känns som jag har härmat dig ;)

Föresten så är din blogg den bästa hästbloggen jag nånsin läst! Kram

2009-08-09 @ 21:41:20
URL: http://ridsportlina.blogg.se/
Postat av: sofi

Tur att hästen inte gick över och att du inte skadade dig. En häst som reser sig är väldigt obehagligt. Håller med dig om att du inte hade kunnat göra något annat på banan. Det är ibland intressant att se hur domarna reagerar olika beroende på vilka ryttare det är. Jag har varit med om när en okänd ryttare la ett spö på hästen och fick tillsägelse. Sedan kom en känd ryttare som efter rundan verkade vilja "trycka till/korrigera" hästen och satte sporrarna hårt i hästen samtidigt som hästen hölls tillbaka med tyglarna. Detta skedde mitt framför domartornet, men inte sa domaren något här inte...

2009-08-09 @ 22:19:20
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: anna

du gjorde helt rätt, att stegra över är mycket farligt, tro mig jag gjorde det och krossade bäckenet

2009-08-09 @ 22:28:53
Postat av: camilla

helt rätt. men dommaren säger ofta det för att de ser illa ut. Använd sporrar och använd dom ist. Louise Haaga säger jämt, Man ska ha vapen när man rider unghästar, både sporrar och spö! haha!

2009-08-10 @ 00:31:06
Postat av: Anonym

Varför är du utesluten på lördagen också? borde det inte stå att du inte deltog?

2009-08-10 @ 00:36:31
Postat av: Sabina

Tycker att du gjorde rätt, det var något du var tvungen att gör helt enkelt för både din och hästens skull! Det kunde slutat illa om du inte gjort det, så ja du agerade rätt. Förstår inte riktigt att dom säger till om sånt, men låter vissa ponnyungarn rida runt som galningar och flaxa med både sporrar och spö utan tillsägelse.



Nä, du gjorde rätt!

2009-08-10 @ 01:17:36
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: elin

jag tycker du gjorde helt rätt!

vem var det som var domare?

2009-08-10 @ 01:23:50
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: jacqueline dinewald

sv: tack så mycket! :)



Jag tycker du gjorde helt rätt, däremot så vet jag att domaren brukar säga till att man ska ta det lugnt med spöt eller dyl. men att avbryta ritten tyckte jag var konstigt. Lycka till i fortsättningen, jag har också haft en häst som mest stod på bakbenen i början.

2009-08-10 @ 12:27:39
URL: http://charente.blogg.se/
Postat av: sandra

Helt rätt agerande! Det är dagens domare som har lite annorlunda syn på saker och ting.. suck.. Jag hade gjort precis likadant.

2009-08-10 @ 21:40:15
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: anna

nja, helt rätt va det väl inte av dig tycker jag! man behöver inte ge hästen ca 4 rapp, det kanske hade räckt med ett eller två och lättat på handen ist? det hjälper inte att slå hästen till det man vill, och om du vet att han håller på sådär så kanske ud borde kolla upp honom? för det är inte ritkigt normalt att dom bara ställer sig rakt upp utan anledning? elle rhur? det tror jag både du och jag vet!

o kanske fel av domaren o skicka ut dig, men vafan man kan ju behärska sig lite eller hur?

lite många slag för min smak, men jag vet ju inte hur du rider dina hästar osv :)

men riktigt fin häst e det iaf :) och grattis till placeringen!

2010-03-17 @ 13:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0