Hur lär man en häst galoppera?

Ni som följer mig och hästarna via bloggen vet att Pi är en "stopper" Hon stannar så fort hon ligger ynka lite fel trots att hon hade kunnat hoppat av där egentligen.

 Jag tror nu att ja och min dressyrtränare kommit på varför! Pi har extremt svårt för att galopperra, för att sätta sig på bakbenen och få med hennes högra bakben! Det gör att när vi rider måste jag rida henne "över tygeln" Ni vet när hästen går högt med huvudet så man nästan kortar galoppen. Samtidigt som jag måste driva på som en jävla gnu för att hon ska hålla galoppen-. Pi kan alltså inte galoppera själv.

De flesta hästar har med sig bakbenen och får en fin 4taktig galopp även om man står upp och låter dom gå själva. Men hur tusan jag ska lära Pi att galoppera är frågan?!?!? Det går när hon är Pigg för då går hon automatiskt upp med huvudet lite och får med sig bakbenen.. Vi har försökt "lära" Pi galoppera i ett bra tag eftersom det alltid vart hennes svaghet. Hon spänner nacken och det känns nästan som det är någon travar galopp när hon ska gå i "dressyrgalopp"

Men hur tusan lär en människa en häst att galoppera, någon som vet några bra övningar? För det här är ju ett extremt stort problem. För i msv-klasser kan inte hästen hoppa på fart längre..Det har hon ju alltid kunnat gjort innan..

Nu kanske någon tror jag är dum i huvudet men tycker ni jag ska ta hjälp av ett lite skarpare bett? Det kan hjälpa i en hel del fall att börja på ett skarpt. Tex har jag ridit Yrris på gag enda tills juni och nu har jag ett vanligt två-delat och han funkar huur bra som helst, skulle inte tänka mig betsla upp honom på samma sätt igen.

Som sagt, senare kommer ett inlägg om min nya häst





Såhär ska jag inte låta henne gå! Utan hon ska gå såhär:
Hahaha! Okej inte riktigt, men ni förstår hon ska vara "över" tygeln så hon sätter sig på bakbenen, här springer hon mer ifrån sina bakben och ser ut som en kamel.
Jag ska även träna på att göra bakdelsvändningar och rida mycket förvänd galopp.

Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Haha ja, men det är ju så man får köra lite om man inte vill köpa en häst för 500 000! :P Man får ju mycket mer rutin och erfarenhet om man inte får helt klara hästar :)

2009-08-05 @ 11:39:09
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Zandra

Jag brukar rida ut med gramanen och galoppera mkt under tygeln, Musse är ju inte heller så stark i galoppen men det har hjälp honom en del i alla fall :) Och sen är det jätte bra att göra tempoväxlingar samtidigt som man står i fältsits, du kan ju alltid prova, det funkar för mig :)

2009-08-05 @ 12:55:25
Postat av: Rebecca

Har du hört talas om "pessoasele"?

Jag skulle testa en sån o låta henne gå emd den 2-3 ggr i veckan. Just för att då behöver hon ju inte bära upp dig vilket underlättar. och får du väl koll på det där så är det enklare sen när du väl kommer upp i sadeln :) Eller tömköra är oxå ett alternativ om du är duktig på det, annars rekommenderar jag pessoaselen!

Min 7åring har oxå lite svårt med galoppen då han har stor gång och börjar gärna korsa o ha sig så denna har gjort underverk!



Ja han är fortfarande sträng :) annars skulle det inte vara KG ;) Men han kommer komma till runsten runt 1gång/månad så vitt jag vet när jag pratade med Susanne senast(hon som håller i det) så ja brukar försöka planera mina tävlingar runt det :) Just för att kurserna ger så OTROLIGT mycket :)

2009-08-05 @ 14:20:40
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: ina

alltså är problemet att hon galopperar i fyrktakt? förstod inte riktigt ^^

2009-08-05 @ 15:24:25
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gör många övergångar mellan trav-galopp och/eller skritt/galopp, se till att hon hela tiden tar i, i fattningarna och avsaktningarna och låt henne inte dra iväg efter fattningen utan behåll den "bra" galoppen ett par språng för att sedan bryta av och göra en ny fattning. Ju starkare hon blir desto fler språng kan du galoppera innan nästa avbrott och fattning :) Den här övningen fungerar väldigt bra, trots att den är väldigt simpel. Har själv tränat ett par hästar så efter att tränare rekommenderat det.

2009-08-05 @ 15:40:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0