Medryttare

Jag har funderat lite kring medryttare. Många anser att om man skaffar en häst ska man ha tid för den med! Och självklart så är det. Man måste tänka över sitt köp! Jag var rätt orolig när jag köpte Yrroll. I början är ju allt på topp igen och rida är det roligaste som finns, även om det ösregnar ute. Men med tiden var jag orolig, eftersom Yrris även krävde så mycket tid så var jag ju väldigt less efter ett tag. Men det lönade sig. För idag är han min mest välridna häst, dock är det ju inte jag som ridit in honom men han var ju som en död fisk förut. haha.

Men jag anser samtidigt att det är en bra tillgång att ha en medryttare, inte för min skull utan för mina hästar. Eftersom vi ryttare kan ha dolda fel, tex att jag är sne i bäckenet eller har olika långa ben m.mså kan en medryttare som har andra dolda fel eller kanske inga fel alls hjälpa hästen så det inte blir allvarliga men. Nu såg min kiropraktor att mina hästar inte hade några "fel" på samma ställe som skulle bero på min ridning. Men hon kan inte se allt här i världen. Sedan tror jag att jag kan behöva en dags "off" från ridningen och kanske ta till träning för mig själv då ja faktiskt kan erkänna att jag är jävligt dålig tränad. Det finns ju ännu mer fördelar än det här. Dessvärre finns det ju nackdelar med. Eftersom vi har vår egna gård kan det kännas lite "jobbigt" och påträngande att ha personerna på ens gård hela tiden (ja en gång i veckan kan vara jobbigt ;))). Jag hade medryttare förut som frågade om ALLT så man kände ju inte att man hade en medryttare utan det var mer som man hade en extra tyngd på axlarna. dom sparka jag dock efter att pi slängt av henne i skogen så hon sprungit hem själv och in genom tråden(??!!) Pi gör aldrig några dumheter. (det var såklart mer saker, haha)

Jag har redan en väldigt duktig och talangfull ryttare som vill rida(känn dig träffad johanna). Men eftersom det är en kompis och hon är så duktig känns det lite fel att ta betalt. För det är en självklarhet att medryttaren ska betala något tex 200 i månaden. Pengarna går ju faktiskt till hästen. Sedan vill jag inte slänga upp vem som helst heller! Mina hästar är faktiskt tävlingshästar och dyra, även om det kan vara svårt att inse det om andras hästar ibland.

Vad tycker ni om medryttare och betalning.
Min medryttare ska rida/sköta hästen och mocka.



Kommentarer
Postat av: N

Vi tog betalt förut när vi hade medryttare, dt är ju faktiskt väldigt dyrt me häst

2009-08-17 @ 11:10:03
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Lina Renström

Självklart ska man ta betalt tycker jag, det är väldigt dyrt att hålla på med hästar. Om jag skulle skaffa medryttare så skulle jag vara mycket noggrann med att jag kan lita på den.

2009-08-17 @ 11:47:43
URL: http://ridsportlina.blogg.se/
Postat av: Carro

Hade du bott här hade jag gärna hjälpt på Yrre plutten, lite långt nu tror jag nästan;)



Tycker det är rätt ja, att ta betalt sådär det är ju samma sak om du står för sakerna själv:) Det blir nog bra det där(Y)

2009-08-17 @ 11:54:19
Postat av: lindA

Tycker inte att det är något fel med medryttare, bara dom är duktiga och vet vad dom gör med hästarna :)

Det där med att ta betalt tycker jag är olika, om man t.ex annonserar efter en medryttare för att man inte har tid och behöver hjälp så tycker jag inte man ska ta betalt, det låter ju ganska konstigt, ta betalt för att nån ska hjälpa en x) Men om man har en som rider ens hästar för att dom vill rida så tycker jag att man visst kan ta lite betalt :)

2009-08-17 @ 12:52:49
URL: http://lindastrandberg.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag har medryttare,men jag tar inte betalt och tycker det är ganska okej faktiskt.

2009-08-17 @ 21:06:41
URL: http://svalurlover.blogg.se/
Postat av: Ella

Jag blev ganska nyligen medryttare på en häst och jag ska betala 400kr i månaden från september. Tycker det är helt okej faktist. Självklart kan ägaren till hästen ta betalt men några större summor tycker jag inte är okej, max 500kr.



Sen är det väldigt viktigt att ägaren litar på medryttaren, att den är ansvarsfull och sköter hästen ordentligt. Visst alla kanske inte rider som gudar men det är ju helt upp till ägaren att bestämma hur rutinerad medryttaren bör vara.



Mjae vet inte vad jag ska skriva riktigt mer... Men det kan ta ett tag att hitta den perfekta medryttaren/medryttarhästen!



Jätte fina hästar du har förresten. :) Ha det bra! / Ella

2009-08-23 @ 23:46:47
URL: http://ellaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0