Ny hjälm

Fick den här kommentaren

Såg att ni distuterade raps olja, raps olja innehåller tillsatser som är giftiga för hästar. var du inte med på projektets foderlära i våras? krafft berättade att känsliga hästar kan ta stor skada av raps om man ger i stora doser. värt att tänka på.

För det första, nej var inte där det jag inte hade skjuts så det hade jag inte en aning om. Men då ger jag ut enna information här med.


nu är min migrän borta! såå skönt! Imorgon åker jag och gör av med lite pengar. Fast på saker till mig.

Har blivit mer och mer kär i den här charles owen hjälmen så funderar på att köpa den och variera med så ja inte sliter på min adnra john whitaker så mycket, fast sen har ja ju en victor hugo jag oftast har hemma med.

Men vet inte om jag ska ha blå eller svart, har ju blå kavaj.. :) Vad tycker ni?

Sedan måste jag ju visa min fina prins igen. Mamma hördes om att det snackades om hans spänst i rättvik igår, ;) Han tar sig långt med sin spänst och jag ska inte göra något mer än typ sitta där och styra. :) Han är för GO!

Det är hans underbara medryttare som tagit bilden, (från förut) :) Alltså det är en 1.30 trippel och han är ju minst 2 dm över!!!

Kommentarer
Postat av: ulrika

den hjälmen är helt underbart skön! har ju en och har haft den i nått år och den ser typ helt ny ut än:)

fin yrrol är:D

2009-08-16 @ 22:55:38
URL: http://ulrikaasplund.blogg.se/
Postat av: Lina Renström

Blå :)

2009-08-16 @ 22:56:42
URL: http://ridsportlina.blogg.se/
Postat av: Rebecca

all olja är mindre bra om man ger i stora mängder :P

men 2-3dl/dagen fungerar.

Dock finns det ju ALLTID hästar som är överkänsliga mot vissa saker

2009-08-16 @ 23:44:13
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: elin

jag tycker att du borde ha en blå hjälm eftersom du har en blå kavaj ;)

det är snyggast! :)

2009-08-16 @ 23:54:17
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: jenny

blå! det är snyggt me blå hjälm till blå kavaj =)

2009-08-17 @ 09:07:38
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: camilla

absolut, MEN i foderolja man köper just till häst är dessa tilsatser borta. och jag skulle nog inte ha samvete att fodra med en "giftig" olja när det finns andra alternativ.

2009-08-17 @ 09:19:07
Postat av: Rebecca

Camilla: Detta är något som det kan tvistas om dock.

Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle vara skadligt för dem.

Jag har själv tittat lite på detta och den studien som har gjorts åt kraffts vägnar är heller aldrig publicerad. Det var Per spångfors som gjorde denna studie och enligt den påvisade det sköldkörteln negativt.

Och om en genomförd studie inte publiceras är det i regel för att den inte gav några nya eller tydliga eller på annat sätt intressanta resultat.

Enligt C Müller på SLU kan dom på SLU inte styrka eller förneka denna teori.



Jag tar själv blodprov på mina tävlingshästar var 6e mån för att kolla värden osv och änsålänge har mina hästar mått kalas.

Är man osäker är annars majsolja ett alternativ som är billigare än den snordyra foderoljan Krafft säljer.



googlade lite och hittade kraffts svar angående denna studie varför den inte går att få tag i med mera

"""Studien som Per Spångfors gjorde åt oss är eget material och ej officiellt. Varför vi sen valde just soljaolja, kom fram efter att vi hade tittat på många olika saker för att bestämma vilken olja vi ville ha, vi tittade på bla smakligehet vid olika konsistens, flytande, halvflytande och skopbar, att vi tittade på smaktillsatser som tex äpple, att vi provade raps, soja och majs olja och att vi fann soljaoljan bäst, och Carlshamn kunde dessutom få fram en fin smakneutral olja av livsmedelskvalitet, tätt följd av majs och därefter raps att detta gjordes vid cross-over-test och att det också var en subjektiv bedömmning av smak och hantering i stallmiljö och att det var tester med blodprovstagning på rullband med hästar i arbete."



Så jag personligen fortsätter vara tveksam till detta tills det kommer ut en vettig studie om detta.

2009-08-17 @ 09:46:51
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: Zandra

Köp den blå hjälmen! :D

Ni är så fina så :)

2009-08-17 @ 10:18:54
Postat av: Therese Karlsson

blå hjälm :)

2009-08-17 @ 10:24:22
Postat av: Carro

Bara för att ni två är underbara:)

2009-08-17 @ 10:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0