Hur mycket pengar vill man lägga ut?

Nu blev det lite långt här men ni får gärna läsa..

Som alla vet är ridsporten en dyr materialsport. Även om stilbedömning är en låg procent av alla bedömningar så handlar det ofta om att ha det nyaste, snyggaste och dyraste utrustningen. Alla vet interst inne att man inte blir bättre med snyggare saker. Men en hel del bortser från det, men å andra sidan får man bättre självförtroende och med hjälp av bra självförtroende kan du rida bättre. Sedan finns det ju tex sadlar som kan ge bättre sits än en annan. Men det bortser vi ifrån nu.

Många betalar runt 50 000 för sin sadel. Vet ni vad min dyraste sadel kosta? 6000! Och jag red då endå på elitnivå förra året. Då kan man ju undra hur de som hoppar runt lokalt med sin dyra utrustning tänker? Jag kan med handen på hjärtat skämmas över de som rider med samma utrustning som GP ryttarna. Men det handlar mer om avundsjuka från min sida. Hade jag haft pengarna hade jag helt enkelt också suttit med den utrustningen.

i vilket fall som helst tänkte jag säga hur mycket jag kan tänka mig att max lägga ut på ridsakerna.

Sadel: MAX 10 000 (hellre en billig sadel som en UTBILDAD utsett att passa hästen än en skit dyr som många köper och anser ligga bra, fast man varken har utbildning eller egentlig koll) Hur många gör inte det, jag vet fler som köper dyra sadlar och lägger på än som verkligen tar sig tid att åka och prova ut en. Mina sadlar har kostat 5 och 6 000 tror jag (dock begagnat)

Träns: MAX 2000. Har planer på att köpa ett dyon, men har annat som måste gå före. Dyon ligger dock lite över 2000

Förbygel/martingal: ca 600 kr. Hade jag haft pengar hade jag köpt en CWD

Magplatta: max 1000 kr. Har köpt en ny för ca 7-800 precis och har en begagnat som jag köpte för 250 till pi. Sämre än någon annans ? Tror knappast det!

Skydd: 1000 kr. Har världens uppsjö med skydd men ej över 600 kr.

Schabrak: upp till ca 700. Jag älskar schabrak och det ska helst vara någon logga på. Fråga mig inte varför?

Flugluva: uppt ill ca 600 kr. Samma här, har hundra luvor typ ;)

Pannband. betalat som dyrast 600 kr. Men sedan har jag fått i julklapp av min pojkvänn för ca 800

Täcken. Har nog aldrig betalar mer än 400? Varför? Jo för granngården rear ut täcken för typ 200 som kostat runt 2000. Tack vare att vi är där nästan varje dag får vi snabbt reda på sådant och får lägga undan hur vi vill. :)




Jag föredrar att ha lite billigare basutrustning som jag sedan kan "pimpa" upp med dyrare detaljer, såsom stigbyglar, pannband, schabrak och luvor. Trots att man har en utrustning som är 5000 billigare än andras så ser den då dyr ut.

Vill ni ha kort på typ dagens outfit och få se hur jag pysslar ihop utrustningen för att se så bra ut som möjligt till ett billigt pris?

Kommentarer
Postat av: Astrid

SV: ja egentligen känner jag så också, men har inte så mkt val och får se just den här tävlingen som träning:)



ja hoppas, vi tävlade ju mot varandra på ponny;) jag tor faktiskt vi ska åka dit, har ju släktingar som bor i falun;) så vi kan slå två flugor i en smäll hehe

2010-01-07 @ 15:43:06
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Therese

Nja alltså jag betalar skrittmaskin för henne varje dag, försäkringen kostar ganska mkt osv..



Hon är född 2001, jag har ridit 125 cm på henne. Hon är gått 135 cm som 6-åring i Tyskland är efter Stakkato-Landadel.

2010-01-07 @ 15:52:27
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: Pim

Dagens outfit! :D

2010-01-07 @ 15:57:43
URL: http://pimkarlstroms.blogg.se/
Postat av: Astrid

SV: ja precis!;) haha

2010-01-07 @ 16:02:21
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Jossan

Ja det vill vi se :D

2010-01-07 @ 16:36:33
Postat av: Therese

Mmm, hon är inte så mycket för att vara ute ;)

Hon kommer ändå inte säljas fören hon går 140 förhoppningsvis 150, gärna internationell.

(Dock inte med mig)

2010-01-07 @ 16:42:04
URL: http://hobbyryttaren.blogg.se/
Postat av: cathie

Jag förstår vad du menar, men just med sadeln håller jag inte riktigt med... Sadlar MÅSTE ju passa både häst och ryttare, för det är ju ändå den man rider i varenda dag, och många hästar får problem om dom har fel sadel.. Sen behöver man ju verkligen inte köpa en för 50,000 kr... Men på min ena häst som är lite "ovanligt byggd" så är det inte många sadlar som sitter bra, utan det fick bli en runt 15,000 kr.



Det var bara min tanke om det hela :) Annars bra skrivet :)

2010-01-07 @ 16:48:42
URL: http://cathie.se
Postat av: Linn Skjetne

Sv: 140cm nu i år hade varit hur underbart som helst, får hoppas att både jag och Lucky får hålla oss friska och fräscha. Jadu, hur länge är man youngrider? Till och med 21 eller? Fyller 20 till sommaren :)Du är så himla snäll Sara och det hade varit supertrevligt om vi kunde åka på ett gemensamt meeting i sommar?



Haha jag skämms lite när jag läser ditt inlägg, usch vilken märkesnörd jag är, dock köper jag bara på rea(oftast). Men lägger nästan inga pengar på mig själv när det gäller vardagslyx, ja du fattar säkert. Önskar ändå man vore miljonär så man kunde köpa allt smaskigt, allt det nyaste, hihi! Ett tips, jag har ett Dyon-träns till Lucky, inte alls lika dyrt som de dyraste. Kostade 1200kr och inte på rea :) Kram på dig <3

2010-01-07 @ 17:24:06
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag handlar mycket på rea, Ebay i exv tyskland, belgien mm eller på Tradera. Dock handlar jag bara nya saker på sånna ställen till halva priset ungefär, då kan man ha lite dyrare grejor trotts att det inte kostar mer än de billigaste...

2010-01-07 @ 17:46:26
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Mikaela Jonsson - En juniors vardag!

SV: Ja , när jag väl tänker efter så skulle det nog passa ganska bra :) Åh såg equalityline schabraket idag och de va så grymt snyggt :D

2010-01-07 @ 17:51:23
URL: http://bugzilady.blogg.se/
Postat av: Matilda

Sv: Min bror är jätte duktig på språk så det är han som sköter hela affären jag bara betalar haha!

2010-01-07 @ 17:58:46
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Warnmark - Du kan bli veckans blogg -bloggen för dig & din häst

Sv; Tack för tipset. Ska kolla in dessa :D

2010-01-07 @ 18:15:29
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

HAHA rik? neeej inte riktigt. Har bara gjort en del bra köp, tex min sadel, den var begagnad, fick med matchande stigläder och brösta, allt i CWD. Det betalade mamma, men det var bara för att vi precis hade sålt min d-ponny och Lucky behövde en egen sadel, lånade en av vår hovslagare just då haha. kram kram

2010-01-07 @ 18:26:08
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Linnea - http://hastliv.webblogg.se/

Jag håller med dig på ett vis men samtidigt inte ...



Jag lägger hellre pengar på en riktigt bra sadel, träns, hjälm, stövlar mm. Det anser jag vara det viktigaste, rent funktionellt. Har man sedan pengar kan man lägga de på schabrak, exklusiva benskydd och liknande :)

2010-01-07 @ 20:59:40
URL: http://hatsliv.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Jag tänker nog som dig när det gäller utrustning. Min sadel kostade dock 11000, den dyraste jag köpt, men då min häst är JÄTTE speciell i ryggen och verkligen jätte känslig och en sadelutprovare tillslut hittade en som passade utmärkt så kunde jag inte annat än ta den. Vågade inte chansa med en begagnad då eftersom jag var rädd att den skulle kunna vara ojämn i stoppning osv.



Annars köper jag nästan bara billiga saker. Kan lyxa till det emellanåt med någonting dyrare. Men framgången kommer inte via utrustningen och då lägger jag hellre mer pengar på träningar och tävlingar. Samt att köper jag inte så dyra grejjer kan jag unna mig fler av varje sak istället vilket jag tycker är roligare att kunna variera :)



Jag kan faktiskt också tycka att det nästan är pinsamt när " vissa personer " på jätte jätte låg nivå som inte kommer runt pytte banor rider runt med svindyra saker, det känns som att de prioriterar fel .. Om man nu får säga så :O

2010-01-10 @ 14:34:01
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

Håller med dig lite, dock det där "ser det dyrt ut" lät lite konstigt i mina öron XD (lät? jag läste det...) Men det kanske inte var så du menade men men :D

Håller med dig när det gäller priser i alla fall, fast jag lägger gärna mer pengar på en sadel så att den passar bättre. Min sadel köpte vi för 18.000 och den passade perfekt för både hästen och mig, och jag får mycket bättre grep/sits och hästen får bättre ryggteknik med:)

2010-01-10 @ 19:12:14
URL: http://joellemyslek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0