Träning team siljan

Vädret är helt underbart! Vårsolen lyser och jag hoppas verkligen jag klarar av att rida idag (är sjuk) Yrroll har fått stå i 2 dagar och han gick ju en kurs i helgen, känner mig hemsk! Pi och Don har stått nästan en hel vecka pga jobbet med företaget. Men nu är presentationen gjord och nu väntas en liten mindre om en vecka, men den kräver inte lika mycket förberedelser.

Tänkte berätta lite om helgen när jag red en kurs med team siljan.

Lördagen började med ett markarbetspass för tränaren Linda som kommer från Stockholm. Passet började med att vi skulle flytta hästarna och det är väl egentligen en vardaglig övning och som jag mer eller mindre lägger in i varje pass. Dock så har jag inte ridit så mycket flyttningar nu i vinter pga snön. Utan när jag har flyttat har vart när jag ridit ut. Övningen blev lite av en påminnelse på vad vi har för svagheter och det är att bjudningen inte alls är lika framme när vi börjar flytta och jag måste jobba mer med det här nu när jag rider så han verkligen kommer loss och orkar flytta ordentligt och inte bara små korta steg, det lossar inte direkt. Sedan arbetade vi på en ganska liten volt (10m) där sockerbitar var utställda och sedan en bom som man skulle galoppera över. Arbetet skedde i en ganska kort och samlad galopp, meningen var att man skulle hitta rytmen. Jag hade egentligen inga stora problem med den här övningen då jag kan jobba Yrroll ganska bra i den korta galoppen. Jag får mer problem när jag kommer i en stor, eller vanlig galopp och ska in i en kort och sedan jobba (alltså jag har lite svårt att få tillbaka honom) När denna övning var klar gick vi över till att hoppa ett litet hinder på stor volt. Men en bom framför och en bom efter. Även här såg vi vad som jag måste fortsätta jobba med och vad vi egentligen har jobbat med hela tiden. Och det är att jag ska kunna komma in i en liten större galopp där han aktiverar bakbenen och sedan backas upp av hindret. Jag kommer ofta i den korta behagliga galoppen och får trycka på fram till hindret, helt fel!

På Söndagen hoppade vi bana och det var egentligen ingen svår övning utan vi tog hinder för hinder till vi hade hela banan. Men kändes ändå inte bra och enkelt som det borde ha gjort, men ska jag verkligen kräva att jag ska sätta allt helt perfekt när hästen inte sett ett hinder på nästan 4 månader? NEJ! Så nu ska jag sluta vara en sådan perfektionist och sluta vara sur så fort allt inte är bra!:P


Summan av kardemumman är att jag kände att jag fick igång baken mer och mer under övningarna och det var också det Lördagens övningar gick ut på. Vi fortsatte ju jobba på samma spår på Söndagen och visst fick han igång baken lite mer men det blir riktigt svårt med hans galoppbyten med bakbenen! Övningarna var egentligen ganska simlpa men det var en bra nivå med tanke på årstiden! Vi kom väl inte fram till några nya brister och olater som vi lagt på oss under vårt träningsuppehåll på flera månader. Utan de problemen vi hade är vår vanliga som vi hela tiden jobbar med. Men Linda hade liiite annat upplägg på att få igång galoppen. Hon vill att jag ska galoppera fram honom väldigt mycket bakifrån för att komma igång och egentligen bara rida honom bakifrån tills han kommer loss, han blir ju lite lång och vil och jag känner inte att jag har så mycket kontroll. Medan Louise brukar jobba med att få oss kvickare, då är det lite mer pang Pang PANG! (eller hur jag ska förklara)

( jag ser inte riktigt vad jag skriver så är det lite luddigt fel så vet ni ;)


Kommentarer
Postat av: Sara

Bra blogg! :D

2011-01-19 @ 17:43:01
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: jossan :D

Hur bra koll har du på de olika hästsporterna?



Gå in på min blogg och var med och tävla, och se om just du är bäst när det gäller de olika sporterna ;)



Klicka på länken för att komma till tävlingen:

http://josefineelovsson.blogg.se/2011/january/vad-ar-vad.html

2011-01-21 @ 19:24:59
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0